2015. november 24., kedd

Sarah J. Maas: Throne of Glass - Üvegtrón 1.

Sarah J. Maas: Throne of Glass - Üvegtrón 1.

Kiadó: Könyvmolyképző Márkabolt Kft. - Vörös pöttyös könyvek
Eredeti cím:
Throne of Glass
 
Fordító: Varga Csaba  
Oldalszám: 544   
Kiadás: 2013.09.17.


  Az ismert világ leghíresebb orgyilkosa. Celaena Sardothien gyönyörű és halálos. A sors nagy dolgokat tartogat a lenyűgöző, ifjú nő számára.
  Távolvég sötét, nyomorúsággal teli sóbányáinak mélyén egy megviselt, tizennyolc éves lány robotol a rabszolgák között. Életfogytiglanig tartó kényszermunkára ítélték. Hiába képezték ki a földrész legjobb orgyilkosai. Hiába lett a halálos mesterség leghíresebb művésze. Elkövetett egy végzetes hibát. Elfogták.
  A kegyetlen börtönbe egy napon különös látogató érkezik. Az ifjú és felettébb jóképű Westfall kapitány meglepő ajánlatot tesz a rettegett orgyilkosnak. Szabad lehet, ha előtte végrehajt egy hihetetlenül vakmerő és elképesztően nehéz feladatot. Az ország koronahercege bajnokot akar küldeni az apja halálos versenyére. Csatasorba állnak a birodalom legtehetségesebb tolvajai és legkönyörtelenebb harcosai. A küzdelem tétje az életben maradás. Ha győz, Celaena visszanyeri a szabadságát. Függetlenül attól, hogy képes lesz-e megnyerni a kegyetlen versengést, megrázó felfedezés vár az ifjú hölgyre. Már csupán az a nagy kérdés, hogy meglágyulhat-e egy orgyilkos kőszíve.

  Alapjáraton nem szeretem az ehhez hasonló borítókat, de ez valamiért hatalmasat üt. Szerintem minden benne van, ami számít. A fülszöveg is jól meg lett írva, bár túlságosan ráhelyezték a hangsúlyt a női szépségre. Nem gond amúgy, hasonló regényt írtam már, ilyesmi fülszöveggel, és viszik, mint a cukrot. Mégis ott van bennem, egy kis furcsa érzés, amit megfogalmazni sem tudok. 
  A történt maga egy tipikus fantasy világban játszódik, olyannyira, hogy még térképet is kaptunk a könyvhöz. Épp ezért (is) nagyon különös nekem, hogy pont a Könyvmolyépző Márkaboltnál jelent meg ez a regény, mert elsőre egyáltalán nem illik az arculatához szerintem. De ha tovább gondolkozok rajta, beismerem jobb kiadót el sem tudnék képzelni ennek a könyvnek. 
  Maga a regény engem sok mindenre emlékeztetett, de legfőképpen a Trónok harcára, csak női verzióban. Az éhezők viadala nekem egyáltalán nem ugrott be a könyvről, viszont az Eragon annál inkább. Néha még egy kis Harry Potter is, de az inkább csak meglegyintett - mint életérzés- egy-egy pillanatra. 


  A történet egy haláltáborban veszi kezdetét, ahova Celaena-t hurcolták, miután egy árulás következtében elfogták. A lány csak a minden nap mondogatott mantrájának köszönhetően tudta épp ésszel túlélni a kegyetlen raboskodását, de így is megsínylette ezt az egy évet. Csak árnyéka régi szépséges önmagának, lefogyott, elvesztette régi erőnlétét, és a teste tele van sebhelyekkel - kívül-belül. 
  Adarlan hercege így talál rá a lányra kíséretével, és alkut ajánl Celaenanak a szabadságáért cserébe. Legyen a bajnoka a királyi udvarban egy összecsapáson, dolgozzon még hat évet a király orvgyilkosaként, és szabad lesz. A lány ráharap a csalira, de az orránál vezetve a trónörököst négy évre alkudja le a szolgálatát. 
  Celaenanak azonban nem csak a bajnokságra kell felkészülnie. Meg kell vívnia a saját csatáját a testével is, mely teljesen megtört a fogsága alatt. Az írónő rendkívüli részletességgel mutatja be, hogyan szenved a lány, mikor a sok éhezés miatt képtelen enni, mert azonnal kijön belőle az étel, hogyan néz ki a teste, mely tele van sebhelyekkel, vagy hogyan küzd a menzesszel. Uram, kérlek titeket, figyelemmel és együttérzéssel olvassátok ezt a részt, és véssétek az eszetekbe; a barátnőtök és minden hölgy ismerősötök is minden alkalommal hasonlóképp szenved. 
  A lányt azonban nem csak ezek a megpróbáltatások várják a királyi udvar csodaszép börtönében, hanem a bajnoki címért folytatott párbajok, melyek életre-halálra mennek a bajnokok között. Azonban egy rég elfeledett, titokzatos árny viadalról-viadalra virradóan tizedeli a jelölteket. Celaena pedig egyre inkább attól retteg, hogy ő lesz a következő...
  Nekem nagyon ellentmondásos, mégis különleges karakter volt a lány. Habár egy képzett, könyörtelen orvgyilkosról olvashattunk, akinek egyfolytában járt az agya, a nyelve pedig éles volt, a történet előrehaladtával egy érzékeny, rettentően magányos fiatal lányt ismerhetünk meg, aki szörnyű kínokat kapott az élettől. Celaena épp egy vonalon belül mozgott nálam, ami a kedvelt szereplők és az idegesítően nagyszájúak között húzódik. Az írónő tökéletesen eltalálta a lány személyiségét, hogy még ne váljon idegesítővé, és amikor kell, akkor be tudja fogni a száját. Celaena azért is volt érdekes számomra, mert rengeteg titkot rejt, élvezi az életet, és sok olyan titkot rejteget, melyek létezéséről, ő mit sem tud. 

Celaena
  A koronaherceg is érdekes személyiség, hiszen elsőre egy csíntalan kisfiúra emlékeztet, aki csak borsot akar törni az apja orra alá. Nőfaló rosszcsont, aki csak arra tud gondolni, hogy élvezze az életet, és ne kelljen megnősülnie. És az elején tényleg nem tűnik túlontúl okosnak. 
  Habár teljesen bele van bolondulva Celaenaba, úgy érzem, nem a lánynak való, és nem is méltó hozzá. Nem tud neki segíteni, mikor ki kell érte állni. Nagyon kedvelem Dorian karakterét, de úgy érzem, nem ő a teljes értékű férfi főhős ehhez a lányhoz. Egyszerűn nem érzem azt, hogy ha mindent beleadna, akkor is képes lenne megvédeni Celaena-t. 
  Persze a regény előrehaladtával kiderül, hogy Dorian-t sem ejtették a feje tetejére, és vannak kifejezetten jó és előnyös húzásai, melyeknek köszönhetően jól látszik, ő is képes taktikázni, és hogy remek és bölcs királya lesz Adarlannak.

Dorian
  A szerelmi háromszög harmadik tagja pedig nem lenne más, mint Caol Westfall kapitány, aki magának sem vallaná be, hogy ő a szerelmi háromszög harmadik eleme. Caol minden, akinek egy kapitánynak kell lennie, gyors, erős, ügyes és mogorva. Alig lehet kicsikarni belőle pár kedves szót a történések elején, de az események alakulásával egy szép személyiségfejlődésen esik át a rideg kapitány. 
  Caol mindig akkor van jelen, amikor szükség van a jelenlétére. Habár sokáig azt hittem, hogy ő egy mindent látott, kemény ember, hiszen parancsnok, a könyv végére be kellett látnom, Caol inkább aggódó, mint mogorva, és hihetetlenül érzékeny. 
 Nagyon tetszett, ahogyan szépen lassan megismerte Celaena-t, és rájött, mennyit szenvedett a lány, és mélyen együtt érzett vele. Tetszett, mikor ajándékot hozott a lánynak, vagy amikor vele edzett. Teljesen levett a lábamról, hogy ott volt végig a lány mellett, és észrevétlenül óvta őt és törődött vele. Habár a kapitányt nem avatta be minden részletbe Celaena, és nem is rendelkezett olyan képességekkel, mint a lány, mégis ő volt számomra az a szereplő, aki méltó volt az orvgyilkoshoz, és képes arra, hogy megvédje a lányt. 
  Különösen tetszett az a gesztusa, amit a párbaj végén tett a lány felé, vagy mikor nem engedte, hogy feladja a lány a csatát, és ott haljon meg. Vagy mikor az életét és a rangját kockáztatta érte. 
  Nekem egyértelműen Caol a befutó. Üdítő volt minden egyes szócsatjuk a lánnyal.

Caol
 Sok szereplőt ki tudnék még emelni, de már csak egyet szeretnék még, Celaena egyetlen barátnőjét, Nehemia hercegnőt, akinek a népét leigázta a király. Igazából senki sem tudja, mi a hercegnő szándéka azzal, hogy a palotában vendégeskedik, de az elejétől kezdve gyanús a lány. Olyan, mint aki egy olyan mély titkot őriz, melyre nem is sokára hatalmas szükség lesz. 
  Mindenesetre a sok titok ellenére kifejezetten pezsdítő volt a hercegnő személye, főleg mikor Celaena-val társalogtak az idegen nyelven, és együtt utáltak mindenkit. A két lány kitűnően megértette egymást, és jó volt ismét egy erős női karakterrel találkozni. Engem a hercegnő az Eragonból Nasuada-ra emlékeztetett, akinek a népe az első. Bármi áron. 

Nehemia hercegnő

 Összességében nekem abszolút kedvenc a könyv. Minden szereplőnek saját személyisége van, és külön tetszett a nyers őszinteség, mellyel az írónő bemutatta ezt a világot. 
  Én azt vettem észre, hogy a fantasy műfajban elég gyakori az elnyújtott, hosszú tájleírás, fegyverleírás és egyebek, de ebben a regényben nem vettem észre ilyesmit. Nem túlozta el az írónő a tájleírást, nem éreztem feleslegesnek és unalmasnak egyetlen mondatot sem. 
  Mivel leginkább a Trónok harcához tudnám hasonlítani ezt a könyvet, így egy pillanatra párhuzamba hoznám őket tájleíró szempontból. Egyik kedvenc könyvem a Tűz és jég dala első része, de el kell ismernem, hogy a könyv tájleírásai felesleges oldalak csupán az én szememben, és általuk csak a könyv vesztett az élvezeti értékéből. Sokszor napokra elakadtam az olvasás közben, mert egyszerűen a tűkön ülésből egy langymeleg állóvízzé vált a regény. Ezzel szemben az Üvegtrón nem rabolta feleslegesen az oldalakat. Pontosan annyi leírás volt benne, amennyi színesítette a történetet, és egy betűvel sem több. Ezáltal előtérbe került a cselekmény, és faltam az oldalakat. Tényleg, szó szerint képtelen voltam letenni a könyvet. Inkább nem aludtam.
  Több helyen olvastam, hogy hosszasan ír az udvari kisasszonyok ruházatáról apró részletességgel az írónő. De nem. Nem írt. Valóban mindig tett említést a hölgyek öltözékéről, de ezt egy-két mondatban gyorsan letudta az írónő. 
  Az, hogy a kardoknak nevet adtak a szereplők, vagy Celaena új nevet kapott Nehemia hercegnőtől engem teljesen az Eragonra emlékeztetett. Pláne, hogy egy olyan világba csöppentünk olvasókét, amelyben jelen volt a mágia, és úgy tűnik, nem tűnt el nyomtalanul. Nem zavar a hasonlóság, de érdekes közös pont volt nekem, amire oda fogok figyelni, mert kreativitást és egyediséget várok el.
  Habár úgy gondolom, könnyen el lehet rontani ezt a fantasztikus könyvet sablonossággal, átlagossággal és a mások által lerágott csontokkal, alig várom már, hogy megérkezzen a következő két része!


Borító: 10/10
Történet: 10/10
Karakterek: 10/10
Kedvenc szereplő: Celaena, Caol, Nox, Nehemia, Arobynn, Celaena szobalánya

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése